Nirv-in-India.reismee.nl

Agra, Allahabad, Varanasi en Delhi

Na Jaipur zijn we doorgegaan naar Agra en het contrast met Jaipur kon niet groter zijn. Wat een vieze stoffige stad!! Gelukkig hadden we vanaf onze hotelkamer een mooi uitzichtje op de Taj Mahal. Helaas kon je daar maar kort van genieten, aangezien het na zonsondergang niet meer te zien was. De Taj Mahal wil men namelijk niet verlichten hier, uit angst voor een terroristische aanslag vanuit de lucht....(vraag me af hoeveel dit helpt als iemand het werkelijk op de Taj Mahal voorzien heeft..?)

De 2e dag hebben we Agra Fort, de baby Taj en uiteindelijk ook DE Taj Mahal bezocht. Wat een fantastisch gebouw! Het is gebouwd door de keizer uit liefde voor zijn vrouw en wanneer je voor het gebouw staat is het gevoel werkelijk onbeschrijvelijk, het is namelijk zo perfect!

Doe mij ook maar zo een man die zoiets voor mij bouwt!!!!! ;)

Vanuit Agra zijn we doorgereisd naar Allahabad. Dit is een heilige plaats omdat hier (in Sangam) de 2 helige rivieren samen komen. De gids op onze boot vertelde ons dat we goed het verschil konden zien tussen de rivieren aangezien de Yamuna 'green' is en de Ganga 'white'. Maar na herhaaldelijk te hebben gekeken, kon ik toch niet anders concluderen dan dat de Ganga alles behalve wit was.... Toch hebben we voor de zekerheid maar wat bloemen en cocosmelk hier te water gelaten, want een beetje extra blessing kan nooit kwaad natuurlijk ;)

Vervolgens hebben we onze reis voortgezet naar Varanasi, een nóg heiligere plaats. Varanasi is de oudste, zonder onderbreking bewoonde stad ter wereld en is de heiligste stad van India. Het is gelegen aan de rivier de Ganga en miljoenen pelgrims komen naar deze plek. Op een 4 kilometer lange strook aan de rivier zijn de zogenaamde Ghats gebouwd, waar de Hindu's hun puja (rituelen) doen (waaronder de rituele baden), hun koeien en hun kleren wassen, yoga doen, bloemen verkopen en niet te vergeten de plek waar de publieke crematies plaatsvinden.

Tijdens onze boottocht (om half 6 's ochtends) hebben we de ochtenrituelen met eigen ogen kunnen zien, maar eigenlijk gebeurt er de hele dag vanalles hier aan de Ganga. Het is echt fascinerend dat de mensen hier zo een bijzonder leven leiden!

Vanavond vertrekken naar Delhi waar we onze laatste dagen door zullen brengen. Toevallig moet Thomas (Bangalore) ook in Delhi zijn voor zaken en neemt hij Lalitha en Eva mee voor een kleine vakantie tussendoor. Echt superleuk dat ik hun ook nog even kan zien voor ik wegga!!

De laatste verhalen van Delhi horen jullie danals ik weer thuisben (over 3 dagen!!). Ik heb erg veel zin om iederen thuis weer te zien, maar vind het ook erg jammer om hier weg te gaan. Ondanks de viezigheid, de mentaliteit van veel mensen die me hier niet aanstaat en de drukte, etc,ben ik completely in love with India!!

Gelukkig zijn de plannen om binnen 2 jaar weer terug te gaan al in de maak!!!

Tot gauw allemaal!!

Liefs uit India

Sivvvvvv

komen jullie nu nou toch maar snel terug:)

Tobias

Hey schat!
Mooie verhalen weer. Jaipur klinkt ook erg indrukwekkend! Geniet nog ff laatste dagen en to snel!!

Liefs

Heleen

Fijn dat je weer thuis komt! En heeel leuk dat je steeds je verhalen zo levendig op je site hebt gezet, kunnen we allemaal helemaal mee genieten :) Nog even genieten en dan bellen we woensdag!
Kusjes

Carlijn

hee meis, goede reis alvast! zin om je te zien! liefs!!!

willie

Heee nirv en familie,
Heel veel plezier de laatste uurtjes in Delhi!
Alvast een hele goede reis en tot bels woensdag! =D
xxxxxxx

Sivan